KALFSBEEK BMW/MINI

Vol gas voor introductie nieuwe BMW 5-serie.
AUTOMOTIVE
CASESTUDY

KALFSBEEK BMW/MINI

Vol gas voor introductie nieuwe BMW 5-serie.

Toen autodealer Kalfsbeek ons vroeg om tijdens de feestdagen de nieuwe corporate identity van BMW tegelgewijs uit te rollen, stonden we al met ronkende motoren klaar.

Bij een moderne autoshowroom draait alles om de beleving van het merk. De autoproducenten zien er dan ook streng op toe dat de huisstijl van het merk tot in de puntjes wordt doorgevoerd in de inrichting van de dealerschappen. Een update van de merkidentiteit betekent geregeld dat een autoshowroom moet worden verbouwd.

Zo ook de vestiging van BMW-dealer Kalfsbeek in Schiedam. Naast de aanpassing van de corporate identity had het hoofdkwartier in Duitsland bovendien de introductie van de nieuwe BMW 5-serie op de rol staan. Dit betekende dat de werkzaamheden nog voor het showroomdebuut moesten zijn afgerond.

Een project met de nodige tijdsdruk derhalve, dat zich als klap op de vuurpijl in de periode rond de feestdagen afspeelde. Het werd een onvervalste race tegen de klok!

Automotive BMW vloeren PROJECT foto 2 FULL

880 m²

Vloer tegelwerk

Automotive

Januari 2018

Soest

Geen

Bestek controleren

Dit is wat we van tevoren wisten: een aannemer zou de oude tegelvloer verwijderen en vloerverwarming installeren. In het bestek stonden tegels voorgeschreven, inclusief enkele paragrafen over voorstrijk, lijm en voeg. Nou kun je natuurlijk het bestek op de letter nauwkeurig volgen. Dan kan later niemand je iets maken. Maar zo doen we dat bij TGLS niet.

Onze ervaring heeft geleerd dat het vaak verstandig is om het bestek kritisch tegen het licht te houden. Architecten zijn immers geen tegelexperts. Daarom vragen we voor ieder project een specifiek lijmadvies aan en adviseren we in de meeste gevallen een voegproef.

Voegproef

In dit geval vonden we dat een hoogwaardige 716-voeg een aanmerkelijk beter resultaat gaf voor slechts een kleine meerprijs. Dit voegmiddel heeft een verhoogde chemische resistentie in vergelijking met standaard cementvoegen, is zeer slijtvast en heeft een hoge buig- en druksterkte. Bovendien is het egaler gekleurd dan het voorgeschreven voegmiddel.

Een tweedaagse test – zodat we ook de opgedroogde voeg konden controleren – gaf uitsluitsel en ons voorstel is inmiddels in het bestek opgenomen.

Automotive BMW vloeren PROJECT foto 2 FULL

Egaliseren doen we zelf

We stellen hoge eisen aan de vlakheid van de ondervloer. En dat betekent dat we onze verantwoordelijkheid nemen: de egalisatiewerkzaamheden voeren we in eigen beheer uit. Door zelf te egaliseren – onze mannen zijn er speciaal voor opgeleid – kunnen we de kwaliteit van de ondervloer garanderen. En als het dan niet goed is, kunnen we alleen maar naar onszelf wijzen.

Een bijkomend voordeel van zelf egaliseren is de flexibiliteit. Je bent immers niet afhankelijk van de planning van het egaliseerbedrijf. Integendeel, je kunt het egaliseren inplannen op het moment dat zo min mogelijk bouwpartners op het werk er last van hebben. Bijvoorbeeld: ’s ochtends tegelen, ’s middags egaliseren, en de volgende dag die vloer betegelen.

Verzekerde projectgarantie

Ten slotte kunnen we door zelf te egaliseren garanderen dat alle verwerkingsmaterialen op elkaar zijn afgestemd. En dat betekent weer dat de vloer onder de tienjarige verzekerde projectgarantie valt!

In het kort: de tienjarige verzekerde projectgarantie is een aflopende garantie op het offertebedrag, vermeerderd met twintig procent sloopkosten. Vond de verwerking plaats conform ons lijmadvies en is een falen te wijten aan de gebruikte verwerkingsmaterialen? Dan wordt de schade vergoed.

Mc Donald's PROJECT foto 2
Mc Donald's PROJECT foto 2 FULL

TGLS CLIP EN KLAAR

In het bestek stonden antracietkleurige tegels van 60x60cm en 30x30cm voorgeschreven, en zandkleurige van 30x30cm. Het patroon bestaat uit lichte en donkere velden, die de plekken accentueren waar de auto’s staan. Om een snelle levering te garanderen, hebben we de tegels rechtstreeks bij de fabriek gekocht en zelf het transport georganiseerd.

Het aanbrengen van de tegels deden we met het razendsnelle TGLS Clip en Klaar™-systeem. Met behulp van clips en keggen worden de tegels waterpas gesteld. Na het uitharden van de vloer zijn de clips eenvoudig te verwijderen.

Zorgeloos rijplezier

Wist je trouwens dat Kalfsbeek al ruim zestig jaar bestaat en meer dan vijftig jaar BMW-dealer is? Dat zijn getallen waar we bij TGLS alleen nog maar van kunnen dromen. Het Schiedamse familiebedrijf werd in 1955 opgericht door H. Kalfsbeek sr. en werd acht jaar later officieel BMW-dealer.

Kalfsbeek valt op door de prachtig vormgegeven dealerpanden met stijlvolle showrooms, op gunstige locaties: Schiedam (naast de Beneluxtunnel), Wateringen (nabij de A4) en Brielle (langs de N57). Inmiddels werken er meer dan honderd mensen die zich, in de woorden van directeur Gijsbert Kalfsbeek, iedere dag weer inzetten om waar te maken wat elke klant verwacht: zorgeloos rijplezier.

“Bovenal een kwaliteit die ronduit uitmuntend is te noemen”

Mc Donald's PROJECT foto 2
Mc Donald's PROJECT foto 2

Zorgeloos tegelplezier

Tijdens het regelen en betegelen van een autoshowroomvloer komen er vaak nog wat kleine zaken bij. Als je bijvoorbeeld nieuwe vloeren laat leggen, is het wel zo mooi om meteen de toiletgroepen een opfrisbeurt te geven. Dat vond Kalfsbeek ook. Hiervoor hebben we de tegels bemonsterd en de toiletgroepen opnieuw betegeld.

Alles was op tijd klaar en onze klant had er in het geheel geen omkijken naar. Wat dat betreft streven wij op tegelgebied hetzelfde na als Kalfsbeek op autogebied: zorgeloos plezier. Dit is wat manager Aftersales Ed van Winden erover te zeggen had:

“Zeer professioneel, flexibel (een bouwplaats is niet altijd schoon en leeg en er lopen meerdere mensen rond), meedenkend (in open overleg: wat is het mooiste om te doen?) en bovenal een kwaliteit die ronduit uitmuntend is te noemen. Niet voor niets komen er na het werk aan onze bestaande BMW-showroom nog enkele andere opdrachten bij: nieuwbouw, de MINI-showroom en andere locaties.”

Die kunnen we in onze zak steken! (En nu maar hopen dat we binnenkort worden uitgenodigd voor een proefrit in de nieuwe 5-serie.)

Benieuwd naar
onze andere
projecten?

Bekijk al onze projecten

Ja, stuur mij het nieuwe magazine van TGLS #4 – de jubileumeditie:

"*" geeft vereiste velden aan