Renovatie en uitbreiding Rotterdam The Hague Airport
Absoluut een mooie tegel, de antracietkleurige Mosa 5104V. Maar in 90×90-formaat heb je twee man nodig om ‘m te tillen. Voor de renovatie en uitbreiding van de vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport in 2020 betegelden we 1.864 m² met deze knoeperds. Dat zijn er dik 2.000. De onvermijdelijke spierpijn hadden we ervoor over, want het resultaat is om over naar huis te schrijven. Vanaf je vakantiebestemming, uiteraard.
Logistieke uitdaging
Na de securitycheck lopen ze rechtdoor de nieuwbouw in, de 1,7 miljoen passagiers die op jaarbasis worden verwacht. De vertrekhal is ruim opgezet en de hoge glazen gevels laten van alle kanten een overvloed aan daglicht binnenvallen. Ze lijken wel versmolten, de gerenoveerde terminal uit 1970 en de uitbreiding. Nou zijn wij bevooroordeeld, maar de doorlopende vloer vormt zeker een verbindende factor in het geheel. Naast 1.864 m² in 90×90-formaat betegelden we 510 m² met dezelfde tegel in een patroon van afwisselend 20×60, 30×60 en 40×60. Een logistieke uitdaging, temeer omdat het vliegveld tijdens de werkzaamheden operationeel bleef.
All-inclusive
Voor de aannemer maakten we er een aantrekkelijke all-inclusive van. We schuurden en egaliseerden in totaal 1.666 m² bestaande vloerdelen en brachten 708 m² zandcementdekvloer aan. Vanzelfsprekend verzorgden we het tegel- en kitwerk. Na afloop gaven we de volledige 2.374 m² een 0-beurt om de cementsluier en ander hardnekkig bouwvuil te verwijderen. Onze werkzaamheden bestonden uit vier fases, waarvan er eentje ’s nachts plaatsvond. Normaal gesproken is het dan uitgestorven, maar op een vliegveld lopen op elk tijdstip veel mensen rond. Samen met de bouwpartners zijn we erin geslaagd om de overlast tot het minimum te beperken.
Tijdens de werkzaamheden bleef het vliegveld operationeel met minimale overlast voor de passagiers
Neus in de boter
Alles bij elkaar was het een prachtig project, met interessante uitdagingen waar we graag onze tanden in zetten. De logistiek werd al genoemd, maar ditmaal vroeg ook de verwerkingsmethode onze onverdeelde aandacht. Vanwege het grote formaat van de tegels hebben we gekozen voor de buttering-floatingmethode. Hierbij breng je met de vlakke kant van de spaan tegellijm aan op de gehele onderkant van de tegel. Op de ondergrond breng je volledige lijmrillen aan. Door op deze manier dubbel te verlijmen creëer je 100 procent lijmcontactvlak voor een optimale hechting. Zeker bij een groot formaat als 90×90 is dat van belang.
Nog lang niet met pensioen
De bestaande luchthaventerminal uit 1970 werd aan airside, waar de vliegtuigen opstijgen en landen, over de volledige lengte van 100 meter uitgebreid met 10 meter. De oude vertrekhal werd gedeeltelijk gesloopt en een deel van de bestaande bouw werd in de uitbreiding geïntegreerd.
Naast een nieuw securitycentrum en nieuwe ruimtes voor de bagageafhandeling is de luchthaven verfraaid met twee panoramaterrassen, een groen sedumdak en intelligente ledverlichting voor minimaal stroomverbruik. De nieuwe vertrekhal werd geopend op de 65e verjaardag van het vliegveld: op 1 oktober 1956 ging Zestienhoven, zoals het in de volksmond bekendstond maar nooit officieel heette, open.