Porsche Centrum

De financiële stabiliteit van Nederland rust op onze vloeren
CASESTUDY
CASESTUDY
TGLS_AH Leidschendam-21

Twee uitdagende tegelchallenges

Porsche Centrum Rotterdam en Brabant

Porsche Centrum Rotterdam (2022) en Porsche Centrum Brabant (2024)

Met Tegelgroep Nederland (TGN) verzorgden we het wand- en vloertegelwerk voor Porsche Centrum Rotterdam én Porsche Centrum Brabant. Naast Porsche ging het in Rotterdam ook om Bentley en Lamborghini. En naast het tegelwerk ontfermden we ons eveneens over de ondervloer.

Rotterdam en Oisterwijk

Automotive

Werkzaamheden Rotterdam: 17.500 m² vloertegelwerk, met staalvezel versterkte ondervloer en anhydrietgietvloer

Werkzaamheden Oisterwijk: 5.930 m² vloertegelwerk, 1.285 m² wandtegelwerk en advies over ondervloer en dilataties

Nieuwe pand-5064
2021-10-26 PCR Nieuwe showroom-4520
2021-10-26 PCR Nieuwe showroom-4512 (1)
2021-10-26 PCR Nieuwe showroom-4472
2021-10-26 PCR Nieuwe showroom-4471
2021-10-26 PCR Nieuwe showroom-4467 (1)

Challenge 1: Porsche Centrum Rotterdam

In goed gezelschap van Bentley en Lamborghini verhuisde Porsche Centrum Rotterdam begin 2022 naar de compleet gerenoveerde CarPort Rotterdam. Hoewel de drie automerken het dak en de ondervloer delen, zijn de showrooms, werkplaatsen en magazijnen strikt gescheiden. Ieder merk heeft eigen tegels, conform de merkidentiteit.

3 merken, 9 tegels
Zo brachten we onder meer de speciaal voor Porsche ontworpen New Black Factory van 60×120 cm aan. De Porsche-showroom en ontmoetingsplek Porscheplatz op de eerste verdieping kregen de 100×100 Maxfine Cluster van het Italiaanse merk FMG. De occasionshowroom op de tweede verdieping werkten we af met een tegel van de Duitse fabrikant Argelith.

Bij de showrooms van Bentley en Lamborghini ging het in beide gevallen om tegels van de Italiaanse fabrikant Graniti Fiandre. De lichtgekleurde Crema Marfil van 60×60 cm voor Bentley en de donkerbruin gemêleerde Lambro Dark Resin in opvallend 100×150-formaat voor Lamborghini.

Alles bij elkaar liggen er negen verschillende tegels in CarPort Rotterdam die de afzonderlijke ontmoetings- en inspiratieplekken een exclusieve hightechsfeer geven, in lijn met de unieke merkidentiteit. Alleen de drie werkplaatsen en magazijnen hebben dezelfde tegels: een eveneens voor Porsche ontworpen 30×30-tegel van Argelith.

TGLS_AH Leidschendam-11

Aansluiting trappen, liften en bordessen

Bij elkaar telt het pand 16 verdiepingen boven en 3 verdiepingen onder het maaiveld. Een van de uitdagingen van dit project was dan ook het naar elkaar toebrengen van de verschillende peilmaten. Dit speelde met name bij de trappen, liften en bordessen: die staan op een bepaalde hoogte en kunnen niet zomaar worden gewijzigd.

Om een perfecte aansluiting te garanderen, hebben we de trappen uitgezet en de natuurstenen traptreden ter plekke op de juiste hoogte in de specie of dikbedlijm aangebracht.

“Het was niet wind- en waterdicht. Zelfs de cascobouw was nog niet klaar.”

Met het handje sorteren
Voor een uniforme uitstraling werden bepaalde tegels handmatig gesorteerd. Andor de Haan van Tegelgroep Nederland, onze partner in dit project, legt uit: ‘Een van de belangrijkste Porsche-tegels is diepantraciet met een vleug erin. Bij zo’n grote oppervlakte krijg je onvermijdelijk kleine uiterlijke verschillen tussen de tegelbatches, zoals een andere tint of glansgraad.’

Hij vervolgt: ‘Het productieproces blijft een chemische reactie van gebakken klei, onder invloed van verschillende externe factoren, zoals luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur en fluctuaties in de oventemperatuur. Dat maakt iedere tegel uniek. We moesten alle batches op tint sorteren voordat ze door de opdrachtgever werden geaccepteerd.’

TGLS_AH Leidschendam-1

Lastige start, geslaagde finish

Even terug naar het begin van dit uitdagende project. Op het laatste moment had de aannemer zich teruggetrokken, waarna projectmanager Paul Roomer van aannemersbedrijf To Build Projects werd ingeschakeld. Paul haalde ons erbij, maar er moest nog heel wat gebeuren voordat we de eerste tegels konden plakken. Paul: ‘Het interieurplan was nog niet volledig uitgewerkt en zelfs de cascobouw was nog niet klaar. Het was niet wind- en waterdicht, er lag nog geen dekvloer in…’

To Build Projects kreeg de opdracht voor de hele afbouw van CarPort Rotterdam, inclusief de constructieve dekvloeren voor de begane grond en eerste drie verdiepingen. Paul: ‘De casco-aannemer wilde die niet voor zijn rekening nemen vanwege de complexiteit ervan.’ Het ingenieursbureau waar To Build Projects ons aan koppelde adviseerde hiervoor een met staalvezels versterkte betonvloer.

“TGLS is flexibel en brengt een berg expertise mee. Dat merk je aan hun snelle oplossingen bij onvoorziene zaken.”

TGLS_AH Leidschendam-1

Lastige start, geslaagde finish

Waterpas en tegelklaar
Eerst brachten we 3.500 m² IsoPearl aan, een unieke vorm van vloerisolatie die bestaat uit mineraalgebonden mortel met bolletjes polystyreenschuim. Specialist in staalvezelwapening Twintec verzorgde vervolgens het staalvezelbeton. Zelf bleven we verantwoordelijk voor het waterpas en tegelklaar maken van de vloer en voor voldoende dilatatieruimte in alle vloerlagen.

Vanwege de hogere buigsterkte dan gangbare cementdekvloeren adviseerden we een anhydrietgietvloer. Alleen: het was hartje winter en het gebouw was nog niet geïsoleerd. Bij lage temperaturen en veel luchtvochtigheid zet anhydriet uit, wat onwenselijk is. Door gecontroleerd te verwarmen, voortdurend vocht te meten en het droogproces constant in de gaten te houden, lukte het om de vloer precies passend te maken en goed te laten uitharden.

TGLS_AH Leidschendam-1

‘Lastig project, mooi resultaat’
Ondanks de uitdagingen (er waren er meer dan we hier kunnen noemen) was de vloer zo goed als volledig begaanbaar voor de opening in januari 2022. Opdrachtgever To Build Projects is zeer te spreken over onze inzet. Paul: ‘TGLS is flexibel en brengt een berg expertise mee. Dat merk je aan hun snelle oplossingen bij onvoorziene zaken – bij dit project geen overbodige luxe.’

Hij besluit: ‘Achteraf is het altijd leuk om te zien hoe we aan zulke uitdagingen weer een draai weten te geven en zo voorkomen dat het nog maanden duurt. Het was een lastig project, maar we zijn er met z’n allen goed uitgekomen. En met een mooi resultaat, dat nu veel media-aandacht krijgt en waar de opdrachtgever over te spreken is.’

TGLS_AH Leidschendam-1

Challenge 2: Porsche Centrum Brabant

Bij Porsche Centrum Brabant in Oisterwijk ging het om een nieuwe showroom en werkplaats. We werkten wederom samen met TGN. Andor: ‘Via een aanbesteding werd het project op de markt gebracht en TGLS werd door hoofdaannemer Bouwbedrijf Janssen geselecteerd als vloerenpartner. Eerder verzorgden we samen al het Porsche Centrum in Rotterdam. Die samenwerking verliep destijds zo goed, dat we erg enthousiast waren om opnieuw samen op te trekken.’

Net als in Rotterdam adviseerden we over zaken als de meest geschikte ondervloer en de beste plaatsen voor de dilataties. Zo werken we graag, want het zorgt ervoor dat je potentiële problemen vroegtijdig herkent en kunt voorkomen. En dat scheelt onnodige kosten.

“De samenwerking verliep zo goed, dat we erg enthousiast waren om opnieuw samen op te trekken.”

TGLS_AH Leidschendam-1

Ketenpartners
Samen met TGN gingen we echt als ketenpartners te werk, waarbij TGN als importeur en adviseur fungeerde. Ze zorgden onder meer voor de bemonstering van de tegels en het aanleveren van de productspecificaties.

Andor vult aan: ‘En we hebben nauw overleg gepleegd met de verschillende fabrieken over de productieplanning en reservering. De materialen zijn ter goedkeuring aangeboden aan de bouwdirectie, VBJ Architectuur en het bouwmanagement, uiteraard met als doel om de look en de kwaliteit van de tegels te waarborgen.’

TGLS_AH Leidschendam-1

Siliconen-proof showroomtegels
De perfecte tegel voor een autoshowroom voldoet aan heel specifieke eisen, legt Andor uit. Zo worden de autobanden met weekmakers ingespoten om ze mooi te laten glimmen. ‘De weekmakers laten in chemische reactie met het rubber een soort siliconenafdruk achter op de tegels. Zo’n afdruk moet je makkelijk kunnen wegpoetsen. Daarom kozen we uiteindelijk voor het hoogwaardige tegelmerk Italgraniti.’

De huisstijl van Porsche schrijft tegelformaten voor van 60×120 en 100×100 cm. Bij dergelijke formaten, zeker in combinatie met de zware belasting in een autoshowroom, is een vlakke en solide ondergrond cruciaal. Je ziet hem misschien niet, maar de ondervloer draagt in grote mate bij aan de kwaliteit van het eindresultaat. Na een gedegen inspectie konden we de betonvloer die de aannemer had aangebracht groen licht geven.

Extra dik en antislip
TGN leverde voor de werkplaats Argelith-vloertegels met een speciale antislipwaarde van R11. ‘En een tegeldikte van 15 mm in plaats van de meer gebruikelijke 10 of 12 mm’, verduidelijkt Andor. ‘Monteurs mogen niet zomaar uitglijden als er bijvoorbeeld olie op de vloer ligt. Die tegels moeten dus antislip zijn en gemakkelijk schoon te maken. En daarbij ook extra stoot- en slagvast.’

De toiletten en verschillende andere ruimtes werden dankzij TGN voorzien van grootformaattegels van onder meer FMG en Graniti Fiandre. Andor: ‘De tegeltovenaars van TGLS weten hier wel raad mee en hebben ze prachtig verwerkt.’

TGLS_AH Leidschendam-1

Buttering and floating
Vanwege de zware belasting verwerkten we de tegels met dubbele verlijming: het zogeheten ‘buttering and floating’. Deze techniek passen we standaard toe bij vloertegels groter dan 60×60 cm. Hierbij worden zowel de ondergrond als de tegel ingesmeerd met cementaire lijm. Dit voorkomt luchtvorming tussen de tegel en de ondergrond, met een volstrekt homogene vloer als resultaat.

Geen standaardrace, wel gewonnen
Bij zo’n groot project voor een luxemerk als Porsche komen de nodige uitdagingen kijken. Gezien de omvang was het zeker geen standaardrace. In totaal ging het in Porsche Centrum Brabant om 5.930 m² aan vloertegels en 1.285 m² aan wandtegelwerk. Het pand kon alleen in fases worden betegeld, en er was flink wat expertise nodig om alle vloeren naadloos op elkaar te laten aansluiten.

Net als in Rotterdam wisten we met TGN op doeltreffende en kostenefficiënte wijze tot een winnend resultaat te komen. Andor: ‘Dankzij een goede voorbereiding van beide kanten is de samenwerking vlekkeloos verlopen.’

BEKIJK ALLE PROJECTEN
TGLS_AH Leidschendam-1