Exclusieve tegelpartner voor inkoop, opslag en levering
McDonald’s Nederland en België
In 2021 werden we de vaste tegelleverancier van McDonald’s Nederland, twee jaar later volgde België. De aannemers van McDonald’s bestellen de benodigde tegels eenvoudig in een online portal die we speciaal hiervoor lieten ontwikkelen. Barbara van der Kolk, Manager Construction New Stores & Design bij McDonald’s Nederland, en Jan De Block, Construction Manager van het Belgische hoofdkantoor, vertellen over de samenwerking.
Nederland en België
food
2021 McDonald’s Nederland
2023 McDonald’s België
inkoop, opslag en levering van alle vloer- en wandtegels binnen een meerjarige overeenkomst
9 interieurmenu’s, tegels inbegrepen
Al in het startjaar van TGLS betegelden we ons eerste McDonald’s-restaurant. En zo eenvoudig is dat nog niet. Franchisenemers kunnen namelijk kiezen uit negen verschillende interieurconcepten. De concepten variëren in meubilair, indeling, afwerkstijlen en materialen, en dus ook in de tegels. Vaak hebben de vloeren uitgebreide patronen die over meerdere tegels doorlopen.
Barbara en Jan adviseren de franchisenemers over een geschikt concept, afgestemd op onder meer de locatie. ‘Restaurants langs de snelweg vragen om een andere look-and-feel dan die op de woonboulevard of een waar kinderfeestjes worden gehouden’, vergelijkt Barbara. ‘Op bedrijventerreinen adviseren we een meer zakelijke uitstraling.’

Aansluiting trappen, liften en bordessen
Bij elkaar telt het pand 16 verdiepingen boven en 3 verdiepingen onder het maaiveld. Een van de uitdagingen van dit project was dan ook het naar elkaar toebrengen van de verschillende peilmaten. Dit speelde met name bij de trappen, liften en bordessen: die staan op een bepaalde hoogte en kunnen niet zomaar worden gewijzigd.
Om een perfecte aansluiting te garanderen, hebben we de trappen uitgezet en de natuurstenen traptreden ter plekke op de juiste hoogte in de specie of dikbedlijm aangebracht.
Vaste prijzen en extra opslagruimte
McDonald’s werkt met zorgvuldig geselecteerde aannemers en architectenbureaus. We zijn er dan ook bijzonder trots op dat we zijn aangewezen als exclusieve tegelpartner. Barbara: ‘We hebben samen met België vastgelegd dat TGLS al onze tegels inkoopt en op voorraad houdt, met vaste prijzen en leveringsgarantie. Dat bespaart ons een hoop zorgen, zeker in deze tijd van prijsstijgingen en lange levertijden.’
Speciaal voor McDonald’s hebben we een extra opslaglocatie waar van ieder concept minimaal één restaurant aan tegels op voorraad ligt. In onze opslagruimte in Nieuwegein ligt nog eens voor vijf restaurants aan vloer- en wandtegels.
“Het fijne aan werken met TGLS is dat je nooit misgrijpt.”

Onze ‘nooit misgrijpen garantie’
De opdrachten voor de levering komen van de vaste aannemers. Geregeld verzorgen we daarnaast ook de verwerking, maar het staat de aannemer vrij om te kiezen voor een andere tegelzetter. Voor projecten in Wallonië kiest Jan lokale tegelzetters, vanwege de afstand en de taal.
Welke partij het tegelwerk ook voor zijn rekening neemt, wij zorgen dat er altijd voldoende voorraad is. Daarvoor baseren we ons op de maandelijkse planning die we rechtstreeks van McDonald’s ontvangen en de informatie die de architecten met ons delen.
Barbara: ‘Het fijne aan werken met TGLS is dat je nooit misgrijpt, aangezien er altijd voldoende tegels op voorraad zijn.’ We zijn inmiddels zo goed op elkaar ingespeeld dat twee of drie korte evaluaties per jaar volstaan.
Razendsnelle bediening
Het bestelproces voor de aannemers hebben we vergaand vereenvoudigd. Eerst ontvangen we de tekeningen van de architect. Op basis daarvan bereiden we de offerte voor in onze online portal. De aannemer hoeft slechts de hoeveelheden te controleren, de leverdetails in te vullen en op de bestelknop te klikken. Wij regelen de rest.
Ook hebben we een speciaal McDonald’s-projectteam met eigen mailbox. ‘Dat zorgt voor korte lijnen en snel schakelen’, merkt Barbara op. Jan vult aan: ‘Zeker met onze korte doorlooptijden is dat waardevol; we hebben maar zo’n tien tot twaalf weken vanaf de eerste bouwtekening tot het lintje knippen.’
De directe beschikbaarheid van de tegels geeft eveneens veel zekerheid. ‘Op het moment dat de aannemer start, moeten alle tegels binnen een maand beschikbaar zijn. TGLS biedt ons de garantie dat dat lukt.’
“We hebben maar tien tot twaalf weken vanaf de eerste bouwtekening tot het lintje knippen.”

TGLS voordeelmenu
McDonald’s schrijft in zogeheten conceptboeken voor om welke tegels het gaat en van welke fabrikant. Voor de keukens en toiletten en andere algemene ruimtes worden in elk restaurant dezelfde tegels toegepast.
Ook deze standaardtegels stonden voorgeschreven in de conceptboeken. In overleg besloten we de tegels voortaan bij een andere fabrikant te laten maken. Uiteraard met dezelfde kwaliteit en look-and-feel. Hiermee hebben we een aanzienlijke besparing weten te realiseren voor McDonald’s.
En daar houden de besparingen niet op. Ieder kwartaal stemmen we de inkoop af op veranderingen in de markt. Dankzij onze uitstekende relatie met de producenten kunnen we deze inzichten gebruiken om inkoopvoordeel voor McDonald’s te bedingen.
Ook over de kleur voeg is nagedacht
Van de eerste tegel tot de laatste voeg, we gaan prat op onze betrokkenheid. Het zijn geen loze woorden, beaamt Barbara. ‘Ze denken mee bij het samenstellen van de concepten, bijvoorbeeld over welke voegkleur bij het tegelwerk past. En als er een probleem is met de tegels of een franchisenemer een stuk vloer wil vervangen, sturen we daar altijd TGLS op af.’
‘TGLS is straightforward en no-nonsense’, sluit Jan zich daarbij aan. ‘Iedereen is er open in de communicatie. Kan het? Dan gaan we ervoor. Zo niet, dan zeggen ze dat eerlijk. Dat schept veel duidelijkheid.’
Ook dat we zowel inkoop als verwerking verzorgen, wordt door beiden gewaardeerd. Barbara: ‘We hebben daardoor nooit gedoe met garantie of verantwoordelijkheid. TGLS is een kleine organisatie met korte lijnen, je weet bij wie je moet zijn. Dat werkt heel prettig.’
Kan het? Dan gaan we ervoor. Zo niet, dan zeggen ze dat eerlijk. Dat schept veel duidelijkheid.”

Geen chemie bij Mosa
McDonald’s Nederland kwam met ons in contact via verschillende aannemers waar we mee samenwerken. ‘Ik wilde onze tegelkeuzes aanpassen aan onze duurzaamheidsambities’, herinnert Barbara zich. ‘TGLS had goede contacten met de Maastrichtse tegelfabrikant Mosa, die een uniek circulair productieproces hanteert. Er komt geen chemie aan te pas.’
Vanwege dit circulaire productieproces is Mosa als eerste fabrikant van keramische tegels ter wereld beloond met het keurmerk Cradle to Cradle Certified® Gold. In ieder interieurconcept verving Barbara zoveel mogelijk tegelmerken door Mosa. ‘Onze keuze voor Mosa draagt bij aan hogere duurzaamheidsscores van onze restaurants.’
Pilot met circulaire tegelvloer
In België weegt het duurzaamheidsaspect eveneens steeds zwaarder. Jan: ‘Het is overal een hot topic. In de nieuwbouw- en renovatieprojecten dragen we ons steentje bij door zonnepanelen, goede isolatie en zoveel mogelijk circulaire vloer- en wandtegels.’
Ook wij maken werk van circulariteit en houden Barbara en Jan op de hoogte van onze vorderingen. Op de planning staat een pilotproject voor de eerste circulaire keramische tegelvloer in een McDonald’s-restaurant. Zo zetten we samen een mooie stap op weg naar een circulaire bouwsector.
