Boon Food Group

De allereerste hergebruikte tegelvloer
SUPERMARKTEN
CASESTUDY | SUPERMARKTEN
TGLS_AH Leidschendam-21

De allereerste hergebruikte tegelvloer van Nederland

TGLS en Boon Food Group

Een flexibele samenwerking in betonlook gegoten

Van een supermarkttegel op maat met onderscheidende betonlook naar een exclusief partnerschap en de allereerste hergebruikte tegelvloer van Nederland. Sietse Post, projectleider beheer en onderhoud bij Boon Food Group, vertelt over de vele veranderingen en een belangrijke constante in de samenwerking met TGLS: ‘We willen de kwaliteit behouden, we willen de uitstraling behouden, maar liefst wel goedkoper.’

Sinds 2012

Supermarkten

Boon’s Markt, Boon’s Pitstop, MCD-supermarkt en Gewoon Coop

Ontwikkeling, inkoop, opslag en aanbrengen van maatwerktegels binnen een meerjarige overeenkomst

Boon Supermarkt De Krim (circulair) 15
Boon Supermarkt De Krim (circulair) 13
Boon Supermarkt De Krim (circulair) 11

Het is 2012 en Patrick en Joop staan op het punt TGLS op te richten. Bij Boon Food Group werkt de directie op dat moment aan een ingrijpende upgrade van de winkelformule naar het nieuwe merk Boon’s Markt. Sietse: ‘We wilden een natuurlijke uitstraling met veel houten elementen voor de koelingen en stellingen, maar ook met beton. Een betonvloer in een supermarkt geeft problemen met de hygiëne, dus dat gaat niet. Toen zijn we op zoek gegaan naar een tegel met een betonuitstraling.’

Patrick is op de hoogte van de plannen en vraagt Sietse of hij een aanbieding mag doen voor een maatwerktegel met betonlook. ‘Hij heeft een mooie aanbieding gedaan, en één en één was twee.’ Zo begint de samenwerking tussen de Zuid-Hollandse supermarktketen, opgericht in 1888, en het dan piepjonge TGLS.

Meteen verkocht

Een tegel met de gewenste uitstraling moet wel eerst nog worden gevonden. Uiteraard conform de standaardeisen voor een supermarktvloer: niet glad wanneer nat, slijtvast, eenvoudig te reinigen enzovoorts. Toch is de betonlook voor Boon het allerbelangrijkst. Het prototype waar TGLS mee komt wordt voorgelegd aan de directie van het familiebedrijf. Die is meteen verkocht.

“Als de voorraad lager wordt, krijg ik een seintje.”

De eerste supermarkten worden nog in 45×45-formaat betegeld, later wordt dit 60×60-formaat. Vanwege de krimpende marges is kostenbeheersing voor supermarkten enorm belangrijk. Daarom kijkt TGLS bij nieuwe batches steeds welke Europese fabrikant de tegels het voordeligst kan produceren. Zonder aan kwaliteit in te boeten, benadrukt Sietse. ‘We willen de kwaliteit behouden, we willen de uitstraling behouden, maar liefst wel goedkoper. Daar werkt TGLS heel goed aan mee.’

Flexibel partnerschap

De samenwerking ontwikkelt zich tot een hecht, maar flexibel partnerschap dat zich steeds verder uitbreidt. ‘In het begin vroegen we bij TGLS een offerte aan voor het leveren en het verwerken van de tegels voor een enkele winkel’, herinnert Sietse zich. ‘Maar elke keer 800 of 1.200 vierkante meter tegels bestellen of in één keer 6.000 vierkante meter laten komen, dat maakt nogal uit in de prijs.’

Daarvoor is wel extra opslagruimte nodig. ‘Nou hebben we in Dordrecht best een hele grote hal, maar die staat vol met levensmiddelen. Toen heeft TGLS voorgesteld dat wij de tegels bij hen konden opslaan. En als TGLS de tegels niet zelf aanbracht, leverden ze die af op locatie, waarna de conculega ze kwam leggen.’ Het tekent de flexibele en transparante instelling van het bedrijf: hoewel alle tegels via TGLS worden geleverd, en TGLS ze op voorraad houdt, is het niet de enige partij die ze aanbrengt.

Altijd oog voor de prijs

Korte lijnen, zo kenmerkt Sietse de samenwerking. ‘Onze bouwafdeling bestaat uit twee personen en het contact verloopt meestal rechtstreeks met Patrick. Ik stuur gewoon een mail met wat ik nodig heb.’ Ondertussen houdt TGLS de voorraad in de gaten. ‘Als die wat lager wordt, krijg ik een seintje van “joh, we kunnen nog één of twee winkels doen.” En wat de plannen voor de komende periode zijn en of we over nieuwe tegels moeten praten.’

Uiteraard gaat het dan over de prijs, beaamt Sietse. ‘Ik vraag ook een prijs op bij de conculega. Het is dus niet zo dat wij standaard zeggen van: “Goh, je bent een aardige vent, je mag ze weer leveren.” We kijken echt ook wel een deurtje verder.’ Maar het gaat niet alléén om de prijs. ‘Het is ook de service, de snelheid, de kwaliteit. En best wel een stukje goodwill, het contact dat je met elkaar hebt.’

“Er heeft gewoon lucht in gezeten, daardoor barstte die tegel.”

Dat persoonlijke contact weegt zwaar volgens Sietse. ‘Wie je ook moet hebben, je kunt ze altijd bellen. Ze zullen niet altijd opnemen, maar ze bellen altijd terug. Al is het ’s avonds om acht uur. Dat is gewoon heel belangrijk.’ Net als betrouwbaarheid, voegt hij toe. ‘Je weet dat als je een afspraak met ze maakt, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, die komen ze na.’

Niet vingerwijzen maar oplossen

Als derde roemt Sietse de service van TGLS: ‘Is er iets niet goed gegaan met een project, dan is er geen gezeur, maar wordt het opgelost. Zonder eerst een hele discussie of vingerwijzen.’ Daarvan heeft hij een klinkend voorbeeld: een supermarkt met honderden tegels die om onverklaarbare reden van binnenuit kapot sprongen.

Sietse: ‘Vanuit het midden ontstonden er spontaan gaten in de tegel. De leverancier beweerde dat het niet aan de tegels lag, maar aan de manier van tegelen. Toen heeft TGLS gezegd: “Dit is niet jouw probleem, dit is ons probleem en wij lossen het op.” Ze hebben heel veel tegels vervangen. De leverancier bleef volhouden dat het niet aan de tegels lag, maar met Patrick en Joop ben ik ervan overtuigd dat ze verkeerd gebakken waren. Er heeft gewoon lucht in gezeten en daardoor barstte die tegel.’

En als het probleem aan de kant van Boon Food Group is ontstaan? ‘Dan zeggen ze het ook tegen me. Maar dan is het niet zo van “je gaat nu de hoofdprijs betalen om het op te lossen”, dan lossen we het samen op. Dat is wel een van de belangrijkste dingen.’

Terugblik op de winkelvloer

De relatie met Patrick en Joop dateert nog van voor de oprichting van TGLS in 2012. Welke veranderingen heeft Sietse de afgelopen decennia op en om de winkelvloer gezien? ‘Het formaat van de tegels. Je had vroeger tegeltjes van 25×25 en 30×30 centimeter. Nu werken we met tegels van 60×60 centimeter, en je ziet ook groter, om een zo vlak mogelijke vloer te krijgen. En er werd meer in de specie gelegd. Tegenwoordig is het gewoon egaliseren en overheen lijmen. Je gaat geen vloer meer eruit halen.’

‘Vroeger hadden we motieven in de vloer’, gaat hij verder. ‘Dat doe je eigenlijk niet meer. Je probeert een egale vloer neer te leggen, dat is makkelijker en flexibeler. En je zag voorheen overal een schoonloopmat bij de voordeur, die alle kanten op vloog en altijd dubbel lag. Waardoor iedereen z’n nek erover brak. Daarom ligt de vloermat er tegenwoordig vast in.’ Nog eentje: ‘Waar de pallets en containers binnenkomen in het magazijn werden de tegels altijd kapot gereden. Daar worden nu staaltegels aangebracht.’

Exclusieve tegelpartner

De flexibele samenwerking die zich de afgelopen jaren steeds verder uitbreidde is nu een nieuwe fase ingegaan: een contract waarin TGLS de exclusieve tegelpartner is van Boon Food Group. ‘Doordat TGLS de zekerheid heeft dat ze de tegels nu ook altijd verwerken, kwamen we op een hele goede prijs uit’, licht Sietse toe.

Bij de nieuwe stap hoort ook een nieuwe betonlooktegel, ditmaal van Spaanse makelij. ‘Eerst hebben we gekeken naar de prijs. Daar kwamen we goed mee weg. Vervolgens zijn er monsters gemaakt. Daarvan heb ik bekeken welke het beste bij onze winkels past.’ TGLS verzorgt de kwaliteitscontroles bij de fabrikant, de logistiek, het voorraadbeheer. ‘En de tintregistratie’, voegt Sietse toe.

“Een oplossing voor winkels met geluidsproblemen.”

Die laatste is een unicum en gaat verder dan de garantie dat iedere winkelvloer een consistente uitstraling heeft. Per batch wordt de tint geregistreerd en bijgehouden in welke winkels de tegels zijn verwerkt. Voor toekomstige reparaties houdt TGLS een aantal tegels in reserve. Sietse: ‘Het verschil tussen batches valt meestal best mee, maar je hebt altijd kleurverschil. Dus bij reparatie is dat heel belangrijk voor de uitstraling.’

Geschikt voor innovatief dry-lay-systeem

Het is de missie van TGLS om opdrachtgevers te begeleiden in de transitie naar duurzaam bouwen. Door de nieuwe tegels te produceren in een specifieke, exacte maatvoering, zijn ze geschikt voor het innovatieve dry-lay-systeem dat TGLS mede heeft ontwikkeld. Hiermee leg je tegels zonder verlijmen of voegen, conform de huisstijl en met dezelfde uitstraling als een traditionele verlijmde vloer. De tegelvloeren zijn volledig circulair en eenvoudig te hergebruiken. Sterker nog: de allereerste hergebruikte tegelvloer van Nederland ligt in een supermarkt van Boon Food Group. Sietse: ‘Een grijze tegel met een aardige betonlook. Die hebben we neergelegd bij een van onze ondernemers.’

Sietse is aanvankelijk sceptisch. ‘Maar de ondernemer, de uitvoerder, verschillende mensen hier op kantoor en in de directie zijn allemaal vrij positief. Het enige nadeel: hij is duurder. En wat ik al aangaf, de marges staan onder druk, dat speelt heel erg bij onze ondernemers. Aan de andere kant is het in sommige winkels wel een oplossing voor geluidsproblemen. Zeker bij winkels met woningen erboven, wat bij nieuwbouwprojecten steeds meer het geval is.’

Het dry-lay-systeem bestaat uit een kunststof harnas dat meteen dienstdoet als voeg en geluidsoverdracht naar vloeren en wanden vermindert. ‘Als je op een gelijmde vloer met een rolcontainer rijdt, dan is het “tik … tik … tik”. In de winkel waar we deze tegels nu gelegd hebben hoor je niks. Het is een vrij vlakke vloer. Dat is het grote voordeel. Daarom hebben we met TGLS afgesproken om de maatvoering zo te doen dat we, indien we het willen, de tegel kunnen gebruiken voor de dry-lay-variant.’

TGLS_AH Leidschendam-1
TGLS_AH Leidschendam-1
TGLS_AH Leidschendam-1
TGLS_AH Leidschendam-11
TGLS_AH Leidschendam-1
TGLS_AH Leidschendam-1
TGLS_AH Leidschendam-1

Logische stap

Sietse ziet dat de kosten voor het verbouwen van een supermarkt toenemen. Het betreft forse investeringen die om een zorgvuldige afweging vragen. Over één ding maakt hij zich in elk geval geen zorgen: de exclusieve samenwerking met TGLS. ‘Gezien het contact dat we met elkaar hebben, we hebben de afgelopen dertien jaar gewoon prima samengewerkt, is het een logische stap. Het vertrouwen is er.’

BEKIJK ALLE PROJECTEN
TGLS_AH Leidschendam-1