MCDONALD’S

De afgelopen vijf jaar betegelden we meer dan dertig Macs
FOOD
CASESTUDY

MCDONALD'S

De afgelopen vijf jaar betegelden we meer dan dertig Macs. We’re lovin’ it!

Van de frituurduur – op de seconde nauwkeurig – tot het aantal schijfjes tomaat en blaadjes sla op de hamburger aan toe: bij McDonald’s hebben ze alles minutieus vastgelegd. Ook de vloertegels.

9 tegelmenu’s

Wat het speciale van het tegelwerk bij McDonald’s is? Dat er juist niets speciaal is. Alles wordt nauwkeurig volgens het concept opgeleverd. Maar vergis je niet: de concepten van McDonald’s zijn behoorlijk uitdagend.

Als franchisenemer heb je keuze uit negen verschillende concepten, menu’s als het ware, elk met een eigen uitstraling. Ieder concept bevat meerdere soorten tegels, vaak met patronen die meerdere tegels beslaan. We hebben het dus zeker niet over een rechttoe rechtaan tegelvloertje. In samenspraak met McDonald’s kiest de franchisenemer een concept, waarna de architect een vloerontwerp maakt.

Mc Donald's PROJECT foto 2 FULL

880 m²

Vloer tegelwerk

Automotive

Januari 2018

Soest

Geen

Hygiënecode voor de horeca

Naast het tegelwerk in de restaurantruimte verzorgt TGLS ook de vloer- en wandtegels in de keuken en op de toiletten. Hier spelen met name de wettelijke regelingen met betrekking tot hygiëne en voedselveiligheid een belangrijke rol. Het is immers van het grootste belang dat vloeren en wanden, maar ook andere oppervlakken als plafonds, goed schoongehouden kunnen worden.

In de Hygiënecode voor de horeca staan hiervoor een aantal richtlijnen op basis van de Warenwetregeling Hygiëne van levensmiddelen. We noemen er een aantal op die specifiek betrekking hebben op het tegelwerk.

Vloeren:

moeten onder meer eenvoudig gereinigd kunnen worden, geen vocht opnemen of doorlaten en zijn voorzien van een goede waterafvoer via het tegeloppervlak.

  • Kies voor bijvoorbeeld dubbelhard gebakken tegels, waarbij de voegen zijn afgesausd of anderszins niet waterdoorlatend zijn.
  • De vloer moet voldoende helling hebben zodat spoel- en schrobwater niet kunnen terugvloeien.
  • De overgangen tussen de vloer en de wanden moeten naadloos en rond zijn.

Wanden:

moeten onder meer goed te reinigen zijn en beschikken over een glad oppervlak dat niet waterdoorlatend is.

  • Kies voor een lichte kleur zodat verontreinigingen opvallen.
  • Aanbevolen worden geglazuurde tegels (wit of crème) tot een hoogte van ongeveer 180 centimeter.
  • De wanden moeten voldoende bestand zijn tegen botsingen.
  • Ook in de toiletten dienen muren tot ongeveer 180 centimeter hoogte te zijn betegeld.

Patrick de Winter (TGLS): ‘De tegels moeten verder bestand zijn tegen vet, zuur, alkaliën en hoge temperaturen. Een andere eis is dat de medewerkers niet uitglijden. Dat heeft niets met hygiëne te maken, maar is wel belangrijk. We raden daarom altijd antisliptegels aan voor de keukenvloer. En natuurlijk zijn de tegels bij voorkeur slijtvast en geluiddempend.’

Mc Donald's PROJECT foto 2 FULL

HACCP

De Hygiënecode voor de horeca is gebaseerd op het HACCP-beginsel, de zogenaamde Hazard Analysis and Critical Control Points die risico’s op het gebied van bijvoorbeeld voedselveiligheid in kaart brengt. Feitelijk is de code een vereenvoudigd HACCP-systeem dat specifiek op de horeca is afgestemd. Veel horecabedrijven hebben dan ook een HACCP-systeem ingevoerd.

De HACCP-eisen zijn geen tegelharde dictaten, er is enige speelruimte om te kiezen voor andere oplossingen. Patrick: ‘In de keukens wordt standaard gekozen voor een generieke witte tegel. Daar wijken we eigenlijk nooit van af. Voor de voeg wordt op grond van de HACCP-eisen meestal gekozen voor epoxy. Dat is een prima oplossing, maar wel wat prijzig. Wij werken daarom vaak met een eenvoudiger voegmiddel dat ook volledig aan de eisen voldoet, maar een stuk goedkoper is.’ We maken even een korte omweg voor een stukje TGLS geschiedenisles.

Mc Donald's PROJECT foto 2
Mc Donald's PROJECT foto 2

Hamburgerhistorie

De geschiedenis van McDonald’s is een sprookje van efficiëntie en effectiviteit. Het begon toen twee broers, Dick en Mac McDonald, inzagen dat in hun restaurant 87 procent van de verkoop afkomstig was van slechts 3 items op het menu: hamburgers, patat en frisdrank. Dus besloten ze de andere 24 items te schrappen, zodat ze zich konden specialiseren in die 3 items.

Een bijkomend voordeel: hamburgers en patat kun je al bereiden voordat ze worden besteld. De bereiding van die andere 24 items duurde veel langer. Door deze te schrappen, konden de broers hun klanten sneller helpen dan wie dan ook. Het gevolg was dat de winst verdubbelde, en verdubbelde…

'Flexibiliteit is in de retailbranche een must!'

TGLS

Slim plannen

Het briljante idee van de broertjes McDonald was om slim te plannen zonder in te boeten aan kwaliteit. Zo proberen wij het bij TGLS ook te doen. Het restaurant moet immers op tijd open en vertraging is geen optie. ‘Er zijn meerdere partijen tegelijk bezig’, legt Patrick uit. ‘Soms moet je op iemand wachten of moet je snel iets in orde maken zodat anderen niet op jou hoeven te wachten.’

Slim plannen dus, met voldoende ruimte voor flexibiliteit. Toiletgroepen, die moeten bijvoorbeeld even buiten de planning om, anders stagneert het werk. Patrick: ‘En als het nodig is, vinden de werkzaamheden ook ’s avonds of in het weekend plaats.’

Mc Donald's PROJECT foto 2 FULL

Flexibiliteit kent geen tijd

Die flexibiliteit is ook belangrijk omdat er geregeld geen tijd is om slim te plannen, bekent Patrick. ‘Dan krijgen we op het allerlaatste moment de opdracht door en moet het direct gebeuren. We gaan naar de locatie, signaleren wat er nodig is en bedenken de oplossingen ter plekke. Vervolgens gaan de tegelzetters meteen aan de slag. Het is iedere keer weer een uitdaging, maar het lukt altijd.’

Barbara van der Kolk, manager Construction New Stores & Design bij McDonald’s Nederland, is zonder meer te spreken over de getoonde flexibiliteit:

“TGLS is voor ons een betrouwbare partij die altijd snel kan schakelen tijdens een aanvraag van werkzaamheden of binnen een liggend project. Ook in de nachtelijke uren werken is voor TGLS geen probleem. De kwaliteit is altijd goed en flexibiliteit is in onze retailbranche een must!”

Naast slim plannen en de nodige flexibiliteit is goede communicatie onontbeerlijk, benadrukt Patrick. ‘Met een flinke dosis Hollandse nuchterheid op de werkvloer is dat geen enkel probleem. Onze jongens lossen het ter plekke op, zonder gedoe.’ Om de nieuwe slogan van McDonald’s aan te halen: ook TGLS is always open for good times.

Benieuwd naar
onze andere
projecten?

Bekijk al onze projecten

Ja, stuur mij het nieuwe magazine van TGLS #4 – de jubileumeditie:

"*" geeft vereiste velden aan